streda 29. júla 2015

Spoznávame Kanadu! USA - Glacier National Park

Kempovanie v Severnej Amerike (SA). Lahôdka. Dôvod? USA aj Kanada sa rozprestierajú na obrovskom území (a majú Rocky Mountains) a ponúkajú toho skutočne veľa. Primárne od turistiky po outdoorové športy. Cestovanie podporuje aj sieť diaľníc a ciest, po ktorých sa turista dostane väčšinou všade. Na druhej strane národné parky tu nie sú pretkané hetelmi, cestami, ale naopak. Mám pocit, že príroda je tu viac chránaná ako u nás a developeri majú smolu. VĎaka_bohu. Kepmy, ktoré sú dôležitou súčasťou parkov sú organizované, čisté a doposiaľ som nemal zlú skúsenosť. Väčšinou sa uplatňuje systém, kto prvý príde, prvý melie, takže ak prídete neskoro, musíte hľadať iný kemp (a nie je ich málo). Poplatok za miesto je rôzny, závisí od lokality a možností kempu. Cenovo je to teda od pár dolárov do cca 30 dolárov za miesto za noc. Poplatok sa hádze do vyplnenej obálky a schánky, alebo priamo rangerovi, ktorý má službu. Každé miesto (z mojej skúsenosti) má stôl a lavičku, miesto  na stan, prípadne dva malé stany a vyhĺbené ohnisko, ohraničené kovovou konštrukciou (proti šíreniu požiarov), na ktorom je privarený grill, resp. rošt, na ktorom sa dá grilovať. Drevo (závisí od konkrétneho miesta) je za A) zadarmo pred kempom, alebo za B) sa dá v SA takmer na každej benzínovej pumpe, prípadne v mestečkách okolo národného parku za cca 5-6 dolárov. Drevo býva suché, tvrdé, zabalené fóliou, takže dosť dlho vydrží aj na grilovanie, aj na pokec pri pivku pri ohni. Miesta v kempe sú minimálne opticky oddelené, takže to nie je stan na stane. Niektoré kempy  ponúkajú možnosti pre RV (karavany), ktoré v SA využíva obrovské množstvo ľudí. Ergo, systém a sieť kempov je skvele zorganizovaná a nemôžem je vytknúť jedinú vec.

Tento článok nebude o spoznávaní Kanady, ale o výlete do národného parku Glacier (v preklade ľadovec) v americkej Montane, takže sme sa tešili pre opätovný návrat do USA. Prečo zrovna Glacier National Park? Chceli sme sa s Miškou pozrieť do Ameriky a NP bol najzaujímavejšou, najatraktívnejšou a najbližou variantou. S odstupom času, to hodnotím ako brilantné rozhodnutie. Glacier NP má dva kempy, kde je možné rezervovať miesta dopredu, čo sme využili a pred high season, sme mali miesta na dve noci rezervované (23 USD/noc). Z Avisu som požičal auto a nič nám nebránilo v ceste za kempovaním v prírode.

Plán bol vyraziť o 10:00 čo sa, ako sa nám dvom bežne stáva, nepodarilo. Po vyzdvihnutí auta sme ešte dobaľovali a namierili to do Walmartu kúpiť chladiaci box, karimatky na spanie a potraviny, ktoré sme mohli preniesť cez hranicu, čo spočívalo vo vode, chlebe, energetických tyčinkách. Nechceli sme viac riskovať. Vyrazili sme až o pol druhej, no už nás nič viac nezdržalo. Cesta mala trvať niečo cez tri hodiny a na tachometri pribudli 3 stovky kilimetrov. Prechod cez hranicu bol bezproblémový, základné otázky od colníka, vyplnili sme dokument na 3 mesačné turistické víza, zaplatili dohromady 12 amerických dolárov a s úsmevom na pere sme si to mierili na juh ku vstupu národného parku.

Preorientovať sa na míle za hodinu chvíľu trvalo. O necelých 30 kilometrov sme narazili na dva opustené obchody, kde sme nakúpili potraviny na turistiku aj večeru, nakoľko v iný obchod v blízkosti nebol, resp. nemal byť. Okrem iného sme vzali aj drevo, ktoré sa cez hranicu prevážať nemôže.

Čo nas strašilo bolo počasie. V nedeľu malo byť zamračené, zima, občasný dážď a k večeru ústup oblačnosti. Pondelok hlásili pekný a slnečný, no a utorok opäť nedeľné deja vu. Verili sme, že meteorologóvia sa budú mýliť a počasie bude na začiatku júla letné. Nemýlili sa. Počasie im do bodky vyšlo.

NP Glacier má niekoľko vstupov, my sme použili východný, v ktorého blízkosti bol aj náš kemp St. Mary Campground. Vstup do NP sa udeľuje na 7 dní (poprípade rok) za 25 USD. Ocitli sme sa top "atrakci" NP a to na Going-to-the-Sun road, čo je úžasná cesta (85km) naprieč šírkou parku k západnému vstupu. Cestu lemovali výhľady, jazerá, údolia, ktoré sme si však nevychutnali kvôli oblačnosti, ktorá zahaľovala hory. V kabíne nášho Hyundai Sonata, klesol elán a nálada. Bolo po štvrtej, oblačnosť, takže žiadna turistika nepripadala do úvahy. Cieľom toho dňa bolo presť Going-to-the-Sun road. Na naše milé prekvapenie asi po hodine jazdy začali oblaky ustupovať a ukázalo sa slniečko a uvideli sme vrcholce majestnátnych Skalistých hôr. Úžasné!  V 2/3 sme sa otočili a rozhodli ísť do kempu a postaviť stan predtým, než sa začne stmievať. Cestou späť sme urobili niekoľko fotiek. Pozn. autora: v okolí "cesty za slnkom" boli iba malé parkoviská, kde ľudia zastavovali a fotili a kempy.

Niekoľko fotiek z Going-to-the-Sun road po ústupe oblačnosti.

Kemp St. Mary sa nachádza pri východnom vstupe do parku a iba kúsok od neho (mimo parku) je mini turistické centrum s malými potravinami (o ktorých som sa nedočítal), hotelíkom, reštauráciou a barom, benzínkou a gift shopom, všetko v jednej budove. Okrem toho sme videli dve tri krčmy, resp. mieste fastfoody. Po rozložení stanu som pripravil oheň a rozhodli sme sa navečerať sa v reštaurácii (náš nákup spočíval iba v saláme, zelenine a pomazánke na chlieb). Ochutnali sme miestne antipasti, výbornú lososvú domácu pomazánku a klobásu z jeleňa, hlavný chod, hamburger a zapili sme to dvoma orosenými odmenami. Drahé, ale užili sme si teplú večeru v teple. O chvíľu však na nás došiel mráz a tak chladnú noc som dávno nezažil, všetko oblečenie na sebe a aj tak sme v spacákoch mrzli. O dôvod viac, prečo sme už krátko po smiedmej ráno stáli na nohách a snažili sa zahriať.

Plán druhého dňa bol jeden z najlepších trailov v parku, Highline trail, ktorý začínal na Logan Pass, čo je najvyššie položený bol v NP, kam sa dá dostať autom. Vzhľadom na popularitu trailu sa parkovisko (kapacita cca 200 áut) na Logan Pass naplnilo už o deviatej (o čom som vedel z komentárov na tripadvisor), takže sme z kempu vyrazili už pred deviatou (musel som riešiť organizačné veci - presúvať stan). Miška šoférovala a dorazili sme po necelej pol hodinke a na parkovisku už krúžili autá hľadajúce voľné miesto. Mišiak však jedno voľné (posledné) našiel, takže k našej veľkej spokojnosti sme si mohli vydýchnuť. Dali sme raňajky, urobili sendviče na cestu a vyrazili na fantastickú 19 kilometrovú turistiku popod vrcholce niekoľkých hôr (2200 m.n.m.). Viac písať nebudem, pozrite fotky. PS. Trail, ako mnoho iných, končil na inom mieste ako začal, takže aj k tomu cieľu zaviedli v NP sieť miniautobusov (zadarmo), ktroré mali zastávky na kľúčových miestach a v kempoch. Vzal nás druhý bus v poradí smerom k Logan Pass a vyčerpaní sme si aj zdriemli. Skočili sme do minipotravín, kde mali teda výber veľmi biedny, takže sme sa išli opäť navačerať do reštaurácie. Kúpili sme pár pív a chceli si užiť večer pri ohni. Dali sme sa do reči s americkým párikom, takže sme strávili večer pri plodnej debate o živote. PS 2. Počasie v pondelok na jednotku, krásny slnenčný deň a aj noc bola o stupeň teplejšia.

Začiatok trailu na Logan Pass

Heavens Peak (v preklade Nebeský vrchol)

Posledný deň nebol v pláne žiaden veľký hike, skôr sme chceli niečo nenáročné, aby sme stihli prísť do Calgary v normálny čas, vrátiť auto, dať sa dokopy. Vyšli sme smerom k Many Glacier, kde sme dali tri mešie hiky.

Redrock Waterfalls

Náš posledný cieľ, jedno z mnohých tyrkisovo-modrých ľadovcových jazier.

Čo nám na koniec podarilo, bolo skutočne neuveriteľné. Videli sme grizzlyho, vo voľnej prírode a asi 7 METROV od nás, ktorý zrazu pred nami vyšiel na trail. Bol to mladý jedinec a zaujímal sa iba o svoje hľadanie korienkov a plodov a ľudia ho vôbec nezaujímali. Našťastie! Neskutočný zážitok a veru nám nebolo všetko jedno, ked sa k nám otočil. V očiach sa nám odrážala jasná zmes strachu, rešpektu a úžasu. Nespomenul som, že Glacier NP je tzv. bear area (oblasť medveďov - grizzly a čierny), všade na to boli upozornenia a drvivá väčšina ľudí mala preto pripravený bear spray, akýsi "slzák". Okrem toho fantastického macka sme videli podzemné veverice, vysokohorské kozy, svište, jelene, srnky, takže wildlife ako sa patrí. Opäť sme mali kus šťastia!

Nádrerný výlet do Ameriky, prekrásny Glacier National Park plný zážitkov. Dokonalé rande!

Ak to niekoho bude zaujímať priložím rozpočet: