streda 24. decembra 2014

Reflexia - hľadanie práce v Calgary a 11. týždeň v Kanade. (24.11.-30.11.2014)

Drahí priatelia čitatelia. Po mesiaci sa vraciam opäť k písaniu a opäť došlo k tomu, že moja pamäť nesiaha mesiac dozadu. S veľkou pravdepodobnosťou sa tento týždeň nestalo nič výnimočné, takže priestor na písanie a sebarelizáciu využijem k tomu, aby som načrtol, ako to vyzerá v Calgary s hľadaním práce. Nemienim nič zovšeobecňovať, v príspevku budem vychádzať iba a jedine zo skúseností, ktoré sme reálne zažili. Niekto má viac, niekto menej šťastia pri hľadaní práce, čo znamená, že hľadanie napr. Office jobu (práce v kancelárii) nie sú rovnaké preteky pre všetkých. Do rovnice vstupuje mnoho premenných a na výsledok má taktiež vplyv mnoho externých faktorov. Posledná veta platí celosvetovo, píšem ju však preto, aby sa na to prihliadalo.

Doma na Slovensku ako i tesne po príchode sme mali (pánske osadenstvo) cieľ nájsť si prácu v kancelárii, pokiaľ možno rozšíriť obzory a robiť to, čo sa bude dať na koniec vložiť po návrate do životopisu. Táto idea umrela veľmi rýchlo, no nádej nikdy neumiera. Týmto som prezradil koniec, no pointou je vysvetliť proces a úspešný výsledok by predstavoval iba čerešničku na torte.

Po prílete, ubytovaní a zariadení základných byrokratických záležitostí, telefónneho čísla, bankového účtu sme podľa „inštrukcii“ od už kanadských Slovákov nasmerovali naše kroky do pracovných agentúr. V tomto momente prichádza prvé sklamanie. V tých kde nám chvíľu venovali si od nás vzali resumé a opýtali sa, čo by sme asi chceli robiť a v akej oblasti máme záujem pracovať. V iných nás okamžite poslali preč a vo zvyšku nás odkázali iba a jedine na ich www. stránky, na ktorých majú aktuálne ponuky.

Miška to uchopila spôsobom, okamžitého začiatku práce a napísala na FB stránku našincov v Kanade a na základe odporúčania našla prácu do dvoch dní, takže 10 dní po prílete už zarábala peniaze. Zvyšok našej partičky začal pracovať do jedného mesiaca od príletu.

Miška ako prvá začala zarábať peniažky, my sme lustrovali internet a posielali resumé, odporúčania motivačné listy. Zo všetkých ponúk na ktoré sme odpovedali, prišla odpoveď asi na 3% a to iba Dušanovi a Borisovi. Ani tie tri percentá nevyšli! Tak sme sa rozhodli, že nemôžeme sedieť na zadku a musíme začať zarábať nejaké peniaze.

Mojou prvou voľbou zháňania rýchlej práce bola práca v reštaurácii. Variť ma baví a chcel som si to opäť vyskúšať. Robota to nie je fantasticky platená, no má aj svoje výhody. Odpovedal som na asi 15 inzerátov, z toho sa mi ozvali zamestnávatelia asi na 50% a úspešnosť prijatia bola na moje prekvapenie 100%tná, takže som si mohol vyberať.

Boris s Dušanom aplikovali rovnaký princíp, no tí sa rozhodli pre lepšie platenú manuálnu robotu landcaperov (terénne úpravy). Na web portáli nie je núdza o prácu v manuálnej oblasti, myslené všeobecne. Prácu našli takmer okamžite, názov inzerátu znel: Landcaper wanted, help wanted (hľadáme pomocné sily/pracovníkov). Zavolali a okamžite začali. Postupne po skončení rovnakým postupom prešli k ďalšiemu až súčasnému zamestnávateľovi.

Druhá cesta ako je možné zohnať manuálnu prácu, klasické vytlačenie životopisu a chodiť zo stavby na stavbu, reštaurácie, krčmy, pubu, prípadne zavesiť svoj intezerát na web, no s posledným uvedeným nemám žiadne skúsenosti. Všetko závisí od toho, kde chce človek pracovať a ako rýchlo potrebuje prácu.

Na jednom príklade uvediem, prečo je ťažké zohnať kancelársku prácu. Životopis poslaný, pohovor absolvovaný a odpoveď znela, ľutujeme, ale vzhľadom, že ste tu iba rok vás nezamestnáme, aj keď ste kandidát, ktorý má ideálne pracovné skúsenosti, ideálny vek, atď., tento príklad je veľavravným precedensom – to je aspoň môj skromný názor. Je až ironické ako doslovne pravdivý je názov programu Working holiday – pracovné prázdniny, skutočne prežívame pracovné prázdniny. Možno, keby dali mladým ľuďom otvorené víza na 2-3 roky, sofistikovanejšia práca by sa hľadala ľahšie, ale opäť je tam to veľké možno! Plus, k celej mojej reflexii je nutné nazerať z pohľadu vety, ktorú som uviedol v úvode o rovnici a premenných.

Treba aj prihliadať na fakt o pracovných skúsenostiach, úrovni anglického jazyka, dopyte po pracovnej sile. Tento článok nemá odrádzať ani vyznievať negatívne. Faktom však ostáva, že pre „novousadlíkov“ je získanie kvalifikovanej roboty bez kanadského diplomu veľmi ťažké. Iným prípad je získanie pracovného víza priamo od kanadského zamestnávateľa či emigrácia ako taká.


Calgary je pekné mesto a Kanada krásna krajina a teším sa na jej ďalšie poznávanie a hľadanie, možno aj kvalifikovanej, práce. Uvidíme, teším sa na to, čo ma čaká...


Úvaha o práci v Kanade pre mňa ostáva nedokončená.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára