pondelok 5. októbra 2015

Spoznávame Kanadu: Waterton National Park

Waterton National Park, alebo oficiálne Waterton Glacier International Peace Park bol jedným z našich cieľov. Park sa rozkladá (menšou časťou) na území Kanady a väčšou časťou na severe USA. O výlete do Glacier NP som už písal, takže tentokrát padlo rozhodnutie na výlet do jeho kanadského malého brata. Park je symbolom spolupráce a mieru dvoch severoamerických štátov a bol spojený do jedného celku mierovou dohodou. Napriek tomu má každá časť iný názov.

Boris sa ráno odhodlal vyraziť na letisko (požičať auto), aby sme mohli vyjsť čo najskôr. Odchod bol naplánovaný na pol ôsmu a čakali nás necelé tri hodiny jazdy na juh Alberty. Počasie vyzeralo byť všelijaké, no to nás nezastavilo, aby sme si neurobili pekný deň. Miška tenokrát ostala doma a Borisovi na tzv. wild card (divoká karta) pripadlo 8 miestne auto, resp. minivan. Priestoru pre dvoch ľudí v ňom bolo neúrekom.

Na raňajky v aute ideálne poslúžila studená pizza z Bocce, no primárny hlad to zahnalo a káva príjemne zahrievala. Boris šoféroval a ja som si necelé dve hodinky po náročnom sobotnom večere v aute zdriemol.

Cesta na juh prebehla bez problémov, driemalo sa mi príjemne a satelitné rádio zabezpečilo nerušenú muzičku. Bol predsa len začiatok septembra, takže bolo namieste oripraviť sa na hory s rešpektom, preto vo vakoch nechýbali rukavice, čiapka či termoprádlo. Prvý pohľad na hory nás ohromil úžasom (asi ako vždy), no na druhej strane poriadne vystrašil ako sme sa pozerali na čerstvo zasnežené hory. Podľa správ včera napadol prvý sezóny sneh a celá Alberta (najmä hornatá časť) bola toho svedkom.

Prvou zástavkou Hwy 6 cez Pincher Creek bolo tradične Visitor centrum, kde nás oboznámili s uzávierkami a milá pani ranger-ka nám odporučila niekoľko výletov na vyplnenie dňa. Priamo na centrom sa týčila naša prvá zastávka Bear Hump, veľmi jednoduchý 1,4 km výstup s krásnym výhľadom na mestečko pod nami.

Pohľad z Bear Hump

Pani v centre nám povedala o ceste, ktorú budú nasledujúci deň uzatvárať, takže sme vydali tým smerom. Našim cieľom bol jednoduchý Red Rock Canyon. Po ceste sme mali obrovské šťastie a zastali v zástupe aút, kde sme mohli pozorovať veľkého grizllyho. Úžasný pohľad. Macko sa pádol asi 100 metrov nad nami na lúke a mali sme možnosť ho nerušene sledovať, kým sa nerozhodol utiecť späť do lesa. Po príjazde na parkovisko Red Rock Canyon sme mali šťastie opäť. Tentokrát medved čierny, ktorý sa nebojácne pustil cez kaňon a prišiel si niečo pozrieť vedľa parkoviska. Blízke stretnutie, no rangeri bránili kontaktu, no napriek tomu si ho ľudia fotografovali z až nebezpečnej vzdialenosti. Mám pocit, že človek niekedy zabúda, že stojí oproti divokému zvieraťu a nestojí za sklom v ZOO.

Grizlly

Red Rock Canyon

Po návrate sme mali dosť času, zbehli sme do miestneho bistra, na obed a zvažovali kam sa ešte vyberieme. Pani vo visitor centre nám odporučila niekoľko dlhších trás, ktoré sme mohli zvoliť. Vybrali sme Bertha Lake and falls, 5,1 km výstup k vodopádom a jazeru. Toto rozhodnutie nebolo úplne ideálne, keĎže bolo dosť hodín a v tomto období sa na horách stmieva rýchlejšie ako by človek predpokladal. Cestou tam sme nestretli nikoho, kto by išiel rovnakým smerom, všetci sa už vracali. K tomu sa vo vyšších polohách pridal sneh a my sme museli zvoľniť tempo. K jazeru sa nám podarilo dostať, cvakli sme pár fotiek a na základe škriekania veverice sme sa rýchlo rozhodli pre cestu nazad. Výstup to bol dobrý, i ked náročný.

Vyššie sa k ceste pridala stála vrstva snehu

Bertha Lake

Domov sme sa vrátili o pol dvanástej, nakoľko sme museli vrátiť auto na letisko a to znamenalo 1,5 hodiny cesty späť do mesta. Napriek náročnosti sme s Borisom zažili skvelý deň, videli sme dvoch medvedov a podstúpili pekné tri výstupy. Ďalší plnohodnotný deň v Kanade!